Ansgar Valbø og Sverre Aurstad er aktuelle med felles utstilling på Ansgar Valbø Studio i Nydalen i Oslo. Det er en salgsutstilling hvor Ansgar Valbø utforsker temaet mennesker og det menneskelige i naturen, mens Sverre Aurstad viser motivet trær på ulike måter.
Ansgar Valbø sitt prosjekt startet i 2009 da han var på workshop med Tom Sandberg på Skrova i Lofoten. Med på workshopen var kurator Bob Nickas som holdt foredrag om blant annet Wolfgang Tillmans, Stephen Shore og Tom Sandberg.
- Bob Nickas snakket om at Toms fremgangsmåte ved fotografering av mennesker ikke skiller seg nevneverdig fra hans fotografering av skyer og landskap, og trakk spesielt frem hans portrett av komponisten John Cage (1985), forteller Valbø.
Foredraget bidro til en ny bevissgjøring hos Valbø, spesielt med tanke på en helhetlig tilnærming til både portrett og naturfoto.
- Mitt prosjekt ble startet på workshopen i forbindelse med en dagsoppgave som ble kalt «himmel og hav». Jeg så det som ekstra spennende å vise hvordan både mennesker og natur blir formet over tid. Fiskeren i fotoserien blir, som øya han bor på, formet av arbeidet og blir på sine eldre dager like værbitt som sine omgivelser. Havet former både menneskene og naturen. Noen endringer skjer i løpet av et menneskeliv, mens andre trenger geologiske tidsaldre.
Etter workshopen i Lofoten utvidet Valbø prosjektet. Han fotograferte hender som ennå ikke er formet av liv og virke.
- Hendene er dermed former nærmest fri for tekstur i motsetning til fiskerenes hender.
Siste serie viser hodeskaller og skjell og er den endelige delen av det som opprinnelig var «himmel og hav». For disse motivene er livsløpet over og vi står igjen med kjernen; det genetisk bestemte skallet.
Sverre Aurstad er opptatt av å gjøre fotografiets egne virkemidler uttrykks- og meningsbærende: lys og skygge, linjer, tonalitet, struktur og rytme. Bildene hans på utstillingen utforsker forholdet mellom form og lys tematisert gjennom natur generelt og trær spesielt.
- Fotografiet starter med «virkeligheten», og det fascinerende med fotografiet er den gåtefulle iboende dobbeltheten; på den ene siden dets evne til å gjengi den ytre virkeligheten tilsynelatende «objektivt» og samtidig være en subjektiv motsats til objektiviteten, forteller Aurstad.
Aurstad er opptatt av at det å fotografere ikke bare handler om det som er foran kamera, men vel så mye om det som er bak, og hvordan samspillet mellom motiv og fotograf kan utvikles.
I den anledning trekker han frem et sitat av Robert Adams:
«At our best and most fortunate we make pictures because of what stands in front of the camera, to honor what is greater and more interesting than we are. We never accomplish this perfectly, though in return we are given something perfect — a sense of inclusion. Our subject thus redefines us, and is part of the biography by which we want to be known».
Utstillingen «Fotografier» åpner lørdag 2. april og henger til 17. april. Stedet er Ansgar Valbø Studio i Nydalen i Oslo.
Ansgar Valbø sitt prosjekt startet i 2009 da han var på workshop med Tom Sandberg på Skrova i Lofoten. Med på workshopen var kurator Bob Nickas som holdt foredrag om blant annet Wolfgang Tillmans, Stephen Shore og Tom Sandberg.
- Bob Nickas snakket om at Toms fremgangsmåte ved fotografering av mennesker ikke skiller seg nevneverdig fra hans fotografering av skyer og landskap, og trakk spesielt frem hans portrett av komponisten John Cage (1985), forteller Valbø.
Ansgar Valbø
Foredraget bidro til en ny bevissgjøring hos Valbø, spesielt med tanke på en helhetlig tilnærming til både portrett og naturfoto.
- Mitt prosjekt ble startet på workshopen i forbindelse med en dagsoppgave som ble kalt «himmel og hav». Jeg så det som ekstra spennende å vise hvordan både mennesker og natur blir formet over tid. Fiskeren i fotoserien blir, som øya han bor på, formet av arbeidet og blir på sine eldre dager like værbitt som sine omgivelser. Havet former både menneskene og naturen. Noen endringer skjer i løpet av et menneskeliv, mens andre trenger geologiske tidsaldre.
Ansgar Valbø
Etter workshopen i Lofoten utvidet Valbø prosjektet. Han fotograferte hender som ennå ikke er formet av liv og virke.
- Hendene er dermed former nærmest fri for tekstur i motsetning til fiskerenes hender.
Siste serie viser hodeskaller og skjell og er den endelige delen av det som opprinnelig var «himmel og hav». For disse motivene er livsløpet over og vi står igjen med kjernen; det genetisk bestemte skallet.
Ansgar Valbø
Sverre Aurstad er opptatt av å gjøre fotografiets egne virkemidler uttrykks- og meningsbærende: lys og skygge, linjer, tonalitet, struktur og rytme. Bildene hans på utstillingen utforsker forholdet mellom form og lys tematisert gjennom natur generelt og trær spesielt.
Sverre Aurstad
- Fotografiet starter med «virkeligheten», og det fascinerende med fotografiet er den gåtefulle iboende dobbeltheten; på den ene siden dets evne til å gjengi den ytre virkeligheten tilsynelatende «objektivt» og samtidig være en subjektiv motsats til objektiviteten, forteller Aurstad.
Sverre Aurstad
Aurstad er opptatt av at det å fotografere ikke bare handler om det som er foran kamera, men vel så mye om det som er bak, og hvordan samspillet mellom motiv og fotograf kan utvikles.
I den anledning trekker han frem et sitat av Robert Adams:
«At our best and most fortunate we make pictures because of what stands in front of the camera, to honor what is greater and more interesting than we are. We never accomplish this perfectly, though in return we are given something perfect — a sense of inclusion. Our subject thus redefines us, and is part of the biography by which we want to be known».
Sverre Aurstad
Utstillingen «Fotografier» åpner lørdag 2. april og henger til 17. april. Stedet er Ansgar Valbø Studio i Nydalen i Oslo.